Jennifer Guiola    Inga-Lill Hellberg    Ingela Gustavsson    Sandra Gomez    Sofia Jargell    Tobias Swärdh    Jensen Gymnasium/specialidrott    Monica Lindström    Louise Lizell    Monica 45år    Jonas Örn    Stefan Karlström    Simon Kronlund    Therese Wikman    Jonas Ödman    Ulf Nappe Eriksson    

Ulf Nappe Eriksson


När jag sökte upp Magnus Pilegård behövde jag ny inspiration för träningen. Jag har alltid tränat men hade vid denna tidpunkt hade jag tappat formen. Det hade smugit sig på under flera år. Jag kände även att jag var lite less på att träna på samma sätt som jag gjort under flera år och ville hitta något nytt. Dessutom ville jag få hjälp med hur jag skulle träna, få mer struktur och öka kunskapen. Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig av att gå till en personlig tränare utan tänkte att det får gå som det går.

När vi började träna tillsammans gick han först igenom mina egna personliga mål och vad jag ville uppnå med träningen. Vi gjorde enklare tester och han såg genast vad jag behövde träna på. Jag fick enklare övningar att köra hemma och jag gav det en chans. I början sågs vi lite sporadiskt och varefter vi tränat ihop har det blivit mer regelbundet och tätare.

Jag har tränat med Magnus under två år nu. Sedan dess har vi tillsammans tagit fram många olika små delmål på vägen. För mig har det varit bra att börja tala om mål, sätta upp tydliga varierande mål över en ganska kort tidsperiod. Det har hjälpt mig att fokusera på rätt saker och att fokusera på ett mål i taget, istället för som tidigare, försöka nå alla mål samtidigt vilket aldrig fungerat bra.

Det har fått ta den tid som behövts för att uppnå målen. Jag har inte känt någon stress om jag inte lyckats uppnå målet vi bestämt utan vi har fortsatt från den punkt jag befinner mig på och justerat tiden eller målet. Det har känts viktigt och bra att låta träningen utvecklas efter de förutsättningarna jag haft. Tidvis har jag kunnat träna bra och tidvis är det mycket arbete som hindrar mig att träna. Inspirationen går naturligtvis upp och ned under året. De olika målen har över tid skapat en bra helhet för mig.

Under tiden jag tränat med Magnus har jag lyckats gå ned i vikt, typ 8 kg, och jag siktar på att gå ner mer (i min egen takt). Jag har avsevärt förbättrat min styrka och stabilitet i kroppen och ökat min kondition. Jag märker positiva effekter i arbetsliv och även i annan träning som till exempel i löpning där jag löper bättre tack vare att jag är starkare i bålen efter att ha tränat funktionell styrka med Magnus. Jag är på väg att bli en god motionär och mitt långsiktiga mål är att bibehålla en långsiktig god hälsa och förbli i god form

Det jag tycker är bra med Magnus är att han är kunnig och lägger upp träningen på den nivå jag befinner mig på för tllfället. Han justerar övningarna och anpassar träningen efter min dagsform och eventuella mål. Magnus är ödmjuk och har en bra känsla för hur mycket jag orkar, för hur mycket han ska puscha på. Han har en mycket bra känsla och vilka övningar som passar mig och instruerar på ett bra och tydligt sätt. Han stoppar mig innan jag är för trött under övningarna så att inte övningarna blir dåligt utförda, ineffektiva och kanske skadliga. Jag upplever att Magnus anpassar sig efter den person som han tränar på ett jättebra sätt.

De övningarna han ger mig har gett resultat vilket motiverat mig att själv träna funktionell styrka även hemma, vilket jag aldrig gjort tidigare. Träningen blir alltid varierad och utvecklas efter hur jag själv utvecklats. Jag har fått en struktur i träningen, tagit bit för bit och utvecklats mycket.

Jag har även problem med en skada/ förslitning i ryggen vilket ibland hindrar mig från att göra vissa övningar. Då hittar Magnus alternativ och lösningar vilket är jätteskönt för mig.

Det är väldigt inspirerande att träna med Magnus och jag rekommenderar honom varmt.
Mina tips för er som funderar på att testa är att våga ta en första träning. Var öppen för hans idéer, ge er tid och ha inte för bråttom utan lita på processen.


Ulf nappe Eriksson